Misztikus „átjáró” - ahol az ősök, s hősök szelleme lengi be az élők világát

Misztikus „átjáró” -
ahol az ősök, s hősök szelleme lengi be az élők világát...
 November 1-2. Mindenszentek és Halottak napja...

Az élet és a halál kettős kapujában találkozik a múlt és a jelen, az élő és a holt. S e különös égi-földi átjáróban az ősök, s hősök szelleme lengi be az élők világát...

A Szakrális év november 1-2, napján ősi átjáróhoz hívja élőt és holtat egyaránt az Élet, amelyben az ókori népek - így elődeink a szkíták is - novembert, azaz a Skorpió havát az elmúlás, a halál, a lelkek átváltozásának természeti ünnepeként élték át.

Mert a régiek még hitték, hogy a derűs élet és a fagyos árnyak találkozó pontján szellem-árnyak járnak közöttünk, s az élet és a halál e kettős kapujában találkozhat a múlt és a jelen, az élő és a holt. Úgy tartották, hogy e különös évköri pillanatban megszűnik az emberi idő, s az Idő kérlelhetetlen Ura a számolható, mennyiségi időn túllépve misztikus minőséggé változik, amelyben különös égi-földi átjáró nyílik meg evilág és túlvilág között. E misztikus dimenziókapuban pedig az ősök, s hősök szelleme lengi be az élők világát...

Az elmúlás árnyai...

A fejünk felett haladó áldott Nap, Skorpió idején, Szent András havában rideg, pengeéles fényeivel és a hideg hajnalaival birtokba veszi az étert, hogy kérlelhetetlen erővel vonja meg melegségét az Anyaföldtől. Kimért, egyre erőtlenebb sugarai laposan terítik már fényüket a tájra. Árnyék vetül most mindenre. Az elmúlás, a halál árnyai ezek, amelyben ember-lelkünk ilyenkor, november elején, egy pillanatra még „rátekint”, s megsiratja mindazt, amelyet az évkör átellenes, Bika időszaka szimbolizál.

Az életető fény gyönyörét, a természet zsendülését, a rügyfakadást, a virágzás örömét, az életbe, a termékeny jövőbe vetett hit biztonságát, az élet virágillatú, reményt keltő, szépséges tavaszi vibrálását. Rátekint mindarra, ami elmúlt....


Mert ez a dolgok rendje itt a földi létben, hogy a fénnyel szemben az árnyékot is lássuk.

Mert ahogyan november elején sötét árnyak lengik be tájat, úgy lengi be lelkünket is a földi elmúlás, az átváltozás, „illata” szerte a világban.
A földi lét mulandóságának erői kerítik hatalmába az embert, s a hősök, az ősök szelleme lengi be az élők világát...

Ám az igazi, az Örök, a kozmikus Élet nem hal meg, az ragyog. Csak idelenn a földi létben alakul át minden. Ez a nagy Anyatermészetnek a metamorfózisa.

Ez az évkör körforgásának, a halottainkról való régmúltba vissznyúló, arhaikus emlékezésnek a nagy titka. S éppen az élet és a halál kettőssége az, amely ember számára legnehezebben elfogadható, legfájdalmasabb tétele a Teremtés törvényének...

Ám nem a testi halállal, az elmúlással való szembesüléstől fél igazán az ember. Hanem a Teremtő végtelen erejétől és nagyságától, amelyben törpévé zsugorodik az önmaga elmúlásától, a földi „hatalmának” pusztulásától rettegő, önérdekkel teli, porszemnyi ember...





„Lölkök napja”- a megkeresztelt ősi ünnep...


A természet körforgásának, kiiktathatatlan természeti törvényét vette alapul 835-ben a bölcs naptárkészítő is, ki „megkeresztelte” ezt az emberi lélek mélyéről kitörölhetetlen természeti jelenséget, s az ahhoz kapcsolódó ősi, természeti ünnepet, hogy azt a keresztény naptár részévé tegye.

Mert a bölcs naptárszerkesztők tudták, hogy a nagy Anyatermészet erőit és törvényeit senki sem tudja legyőzni, még az ember sem... Jobb azokat keresztény-módra, „békejobbot” nyújtva megszelídíteni...


Így fejlődött hosszú évszázadok alatt népszokássá a „Lölkök napján”, a „halottak estéjén”, a túlvilágon létezők lelki üdvéért és emlékért szóló harangszó, a „halott etetés”, azaz a koporsókra rakott „Isten lepénye” és „halottak kalácsa”, vagy az életet, a boldogságot, a termékenységet szimbolizáló virágba és gyertyafénybe borított sírkertek máig élő szokása.



„Az örök világosság fényeskedjék rajtuk...”

A Szentírás szerint, ahogy Jézus mondja: „...aki úgy él, hogy hisz bennem, nem hal meg örökre.„Mert „aki hisz bennem, még ha meghal is, élni fog”. (János 11.20-27)”



Így vált az ősi archaikus halottkultusz keresztény ünnepévé a november 1. a Mindenszentek egyházi ünnepe, amelyben az élő és a meghalt keresztény hívek egy közösséget alkotnak az Úr színe előtt. S ezzel vált Mindenszentek ünnepe az élők számára a „Küzdő Egyház”, a meghalt, de még tisztítótűzben szenvedő lelkek számára a „Szenvedő Egyház”, s a már üdvözültek számára a „Diadalmas Egyház” közös ünnepévé.

Ebből nőtt ki november 2. Halottak napja, amelynek ünnepén a hívő ember hosszú évszázadok óta gyújt gyertyát a meghalt szerettei lelki üdvéért, hogy „az örök világosság fényeskedjék rajtuk”...

https://www.csizioblog.hu/./pages/csizio/contents/blog/124782/pics/lead_800x600.jpg
Halottak napja,Lölkök napja,Mindenszentek,napfivér,november 1,november 2.,Skorpió hava,Szent András
 

Kapcsolódó blogbejegyzések