„Magyarországon kívül, nem élet az élet...” – október 8. Magyarok Nagyasszonya napja  

 

 Magyarországon kívül, nem élet az élet...” – Október 8-a, Magyarok Nagyasszonya napja

 

 

„Az országot a néppel... a te oltalmadra bízom...”- szól a Szent Istváni mondat a nagy király utolsó leheletével. Ám a magyar néplélek tudatalattijából feltörő évezredes magyar Mária tisztelet gyökerei az ősi múltba vezetik a magyar lelket. A teremtő Nagy Istenanya-hasonmás, az ősi Boldogasszony kultusz egyidős a magyar lélekkel. A magyar Mária kultusz, a nemzet tudatállatijába vésett, ősi spirituális ragaszkodás...

 

Október 8-án, a magyar nemzet közösségét, ősi földjét vigyázó, az archaikus magyar Istenanya-Bódogasszony kultuszból sarjadó, Szűz Máriával köttetett ezredéves szövetségét, az óvó, védő, megtartó erővel buzdító Magyarok Nagyasszonyának ünnepét, annak az Ég és Föld között köttetett szakrális örökségét, a nemzet máriás oltalmazóját ünnepeljük, ki – ha kérjük-, az alantas világi ösztönöktől való szabadulás útjára vezeti ma is nemzetünket... S akinek ünnepén Szent II. János Pál pápa a Földbolygót, s annak minden népét a Szűzanya oltalmába ajánlotta!

 

 

A Szent Gellért legendából is ismeretes, hogy népünk körében Máriát, Jézus anyját példátlan tisztelet övezte, amikor Róma még nem is ismerte őt.

A „Magyarok cselekedetei”-ről szóló beszámolóban, a Gesta Hungarorumban pedig azt olvashatjuk, hogy Árpádot, aki az Úr megtestesülésének 907. esztendejében költözött el a világból, tisztességgel eltemették egy patak forrása felett - amelyik egy kő mederben folyik Attila király városába – s a magyarok megtérése után e helyen, egy fehérnek nevezett templomot emeltek a Szent Szűz Mária tiszteletére.

De úgyszintén a Gellért-legenda ír arról ishogy éppen ez az egyedül álló, Nyugat-Európában nem jellemző Boldogasszony-Mária kultusz az - amelyet ő maga készen talált a Kárpát medencében – s amely akadály nélkül alakulhatott át Boldogasszony néven a keresztény Szűz Mária kultuszává. 

 

Mária Királysága, Magyarország...

Történelmi nagyjaink körében se szeri, se száma a Szűzanyához kötődő spirituális ragaszkodásnak.

 

Szent István király 1038-ban azonban közjogi értelemben, a világon egyedülálló módon fejezte ki a magyar haza fölött uralkodó Szűz Máriának, a Magyarok Boldogasszonyának Magyarország királynőjeként való uralkodását.

Szent István halálos ágyán az országot, s annak minden tagját Mária kegyelmére bízva, e szavakkal végrendelkezett: „magyarok nagy Királynője, e világ jeles újjászervezője, végső könyörgéseimben ... az országot a néppel, s az urakkal a te oltalmadra bízom...” 

Ez a spirituális kötődés a közjogban is érvényesülve, Regnum Marianum-ként, azaz Mária Királyságaként beszél hazánkról, amely az elvont emberi gondolkodás csúcsaként, egyedülálló módon, egyszerre misztikus és egyben világi megoldás, amely kikerüli az emberi gonoszságot, a hódító hatalomvágyat, mert a mindenkori hit, vagy éppen hitevesztettség és a mindenkori politika és világi hatalom felett áll. 

 

Korának legjelesebb lovagja, Szent László király törvényben rendelte el Boldogasszony ünneplését, s hogy hazánkat, Regnum Marianumnak neveztessék, a magyar aranyra pedig a Patrona Hungariae képét verette. Az európai lovagi kultúra legjelesebb lovagja – kit a pápa az I. Keresztes hadjárat vezetésével bízott meg, ám hirtelen halála közbeszólt a szent küldetés teljesítésében - a kardjának a markolatára is a rózsafűzérét tekerte.

Szent László Boldogasszonyhoz fűződő áhítata olyan mély volt, hogy a nép Mária-királynak is nevezte a nagy királyt.

Az országot a pusztító tatárjárás romjaiból kikaparó, a haza megmentéséért fohászkodó második honalapító, IV. Béla szépséges „táltos” leányát, Margitot is a Szent Szűznek ajánlotta...

S míg Nagy Lajos királyunk a nyakában viselte a Szűzanya képét, addig Mátyás a pajzsára a „szentséges szűz Mária esedezzél Mátyás királyért” mondatot vésette.

Az ősi ragaszkodást, még a Habsburg dinasztia is értette, s Habsburg Lipót, 1687-ben, a máriavölgyi kegyhelyen megismételte az ország felajánlását, amit 1693-ban a török alóli felszabadulás emlékére a bécsi Szent István dómban meg is újított.

 

Az ezredéves magyar királyság Millenniumi ünnepére 1896-ban, XIII. Leo pápa pedig a Magyarok Nagyasszony ünnepét hivatalossá is tette, majd X. Piusz javaslatára, október 8-ra helyezte.

 

2000-ben, a III. évezred „útravalójául” pedig Szent II. János Pál pápa október 8-án, a magyarságra vigyázó Magyarok Nagyasszonya ünnepén ajánlotta fel a Földbolygót, s annak minden népét a Szűzanya oltalmába...

 

A Magyarok Nagyasszonya ikonográfiájában Mária csillag koronáját a magyar Szent Koronára cserélték, a karján ülő kisded helyére az Országalma, a másik kezébe pedig a kormánypálca, azaz az ország Jogara került.

A török veszedelem elmúltával Boldogasszony lába alól a félhold - a magyar kánaán jeleként - bőségszaruvá nemesedett, kifejezve, buzdítva, s a jövő mindenkori magyarjai számára hirdetve: hogy „extra hungariam non est vita”, azaz Magyarországon kívül, nem élet az élet!

 Ezért, ki lelkében, s szellemében magyar, október 8-án, mélyen fejet hajt Magyarország királynője, Patrona Hungariea előtt...

 

 

 

https://www.csizioblog.hu/./pages/csizio/contents/blog/124500/pics/lead_800x600.png
Boldogasszony,Mária Királysága,Mária országa,napfivér,Szent István felajánlása
 

Kapcsolódó blogbejegyzések